RSS

– QVO VADIS … DOMIN(A) ? …………… – ΣΤΟ … ΑΒΑΤΟΝ

11 Ιαν.

Έχω ένα καλό φίλο , μουσουλμάνο . Είναι ένας νέος άντρας , μορφωμένος , σύγχρονος , αποστασιοποιημένος από εθνικιστικές υστερίες και θρησκευτικούς φανατισμούς . Επειδή εκτός απ’ όλα αυτά , είναι και λάτρης της κουζίνας μου , τρώμε συχνά στο σπίτι μου . Ήταν κατά την διάρκεια του Ραμαζανίου (της μεγάλης νηστείας , για το Σεκέρ Μπαϊράμ , όπου τρώνε τα πάντα αλλά μετά την δύση του ήλιου) , όταν τον κάλεσα για φαγητό στο σπίτι .
– Πάρε την Μ. (την σύντροφό του) κι ελάτε το βράδυ για φαγητό . Θα σου κάνω αρνάκι με «πετσί» και δαμάσκηνα  στη γάστρα . Πήρα και τον καινούριο δίσκο της Χαρούλας (είναι φαν της Αλεξίου) , να ακούσουμε …
– Δεν μπορώ , μωρέ … Ξέρεις …. Είναι το Ραμαζάνι … νηστεία .
– Ε , μα το ξέρω … Για το βράδυ λέω …. όταν θα μπορείτε να τρώτε .
– Ξέρεις , Σίλια , μπορεί να ακούγεται και εν πολλοίς να είναι κουτό , μα η νηστεία δεν είναι απλά μια χρονική απαγόρευση κάποιων τροφών , αλλά μια ευκαιρία απολογισμού , άσκησης της ψυχής στον περιορισμό στην στέρηση , κάτι σαν πένθος , σαν ενδοσκόπηση …. Δεν θέλω να γλεντώ , να γελάω να τραγουδώ , να χαίρομαι … Λίγες μέρες είναι , θα περάσουν … Άστο για μετά …. Μην χαμογελάς ….Τι να κάνουμε ; … Έτσι τα βρήκαμε … Έτσι θα πορευθούμε .
———————————————————–
Έχω μια καλή φίλη , Χριστιανή . Ιδιαίτερα πιστή και έντονα θρησκευόμενη . Οι σχέσεις μας , είναι πολύ καλές και το μόνο μας συννεφάκι , η αρνητική μου και αδιάφορη στάση απέναντι στο θέμα της θρησκευτικής λατρείας ….
– Νήστεψε ρε Σίλια , μια φορά κι εσύ να πάμε να κοινωνήσουμε …
– Δεν μπορώ … θέλω το … γάλα μου το πρωί …. Δεν το «κόβω , με τίποτα ….
– Καλά , δεν ντρέπεσαι ; Για ένα γάλα ;… Πιες …. γάλα σόγιας ….
– Όχι …. Δεν το νοιώθω … δεν το κάνω …. (Παρακάτω , μου βγαίνει και λίγη κακία) . Δεν μου λες … εσύ που θα κοινωνήσεις , … εξομολογήθηκες ; …. Ξέρεις , είναι υποχρεωτικό μυστήριο η Εξομολόγηση .
– Εγώ εξομολογούμαι μόνη μου στο σπίτι (!) …’Αλλωστε με ξέρεις … δεν έχω και σπουδαίες αμαρτίες ….
– Η πιο μεγάλη αμαρτία , είναι να πιστεύεις ότι δεν έχεις αμαρτίες …
– Ποιος τα λέει αυτά ;
– Οι Πατέρες της Εκκλησίας «σας» («μας» … τέλος πάντων) , η Παράδοση ….
– Καλά … δεν «παίζεσαι» με τίποτα … Που πας και τα βρίσκεις και μας τα σερβίρεις κάτι τέτοια …. Σε βαρέθηκα …. Θα έρθεις θάλασσα το βράδυ ; Αν , «ναι» , να ξέρεις ότι όλοι νηστεύουμε ….. Θα έχουμε γαρίδες , αστακό …. και αν δεν φτάσουν , θα παραγγείλουμε και …. νηστήσιμες πίτσες από δίπλα …. Τι να κάνουμε ρε Σίλια ; … νηστεύουμε … Έτσι τα βρήκαμε …. έτσι θα πορευθούμε ….
– Ανοίξτε και καμιά σαμπάνια ….
– Δεν πάει η σαμπάνια με τις γαρίδες και τον αστακό …. Θα «ανοίξουμε» ένα καλό Μποζωλέ ….
——————————————————-
Έχω έναν καλό φίλο … ομοφυλόφιλο . Σοβαρός , μετρημένος , ήπιος χαρακτήρας , αρρενωπός , ακομπλεξάριστος . Μεγαλώσαμε μαζί από παιδιά και τα λέμε άνετα μεταξύ μας …. Μου αρέσει να τον πειράζω ….
– Ρε Billy , άντε , εγώ δεν μπορώ ….εσύ όμως , γιατί δεν πας στο … Άγιο Όρος ; Διακοπές , ξεκούραση …. ενδιαφέροντα κειμήλια …. Έχει και κάτι καλογερόπουλα (λένε) εκεί πάνω … χάρμα .
– Δεν πάω , γιατί υπάρχει το «Άβατο» για τις γυναίκες , κι εγώ νοιώθω μέσα μου … γυναίκα . Και ξέρεις Σίλια , αν πρέπει κάτι να απομείνει όρθιο σ’ αυτόν τον κόσμο , αυτό , πρέπει οπωσδήποτε , να είναι ο σεβασμός και η υπακοή στην Παράδοση …. Και μη μου λες για …. καλογερόπουλα , γιατί σε ξέρω κι εσένα … Ξέρω τι σέβεσαι και τι αγαπάς και …. «καλογερόπουλα» βρίσκεις και στον κάμπο …. δεν είναι ανάγκη να πάρεις τα … βουνά ….

Άκουσα πως , κάποιες γυναίκες , σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την ληστρική διεκδίκηση γης και δασών από την Αγιορίτικη κοινότητα , «εισέβαλαν στο άβατο» του Αγίου Όρους …..
Εντάξει , … οι γυναίκες είναι (λένε) πιο πιστές κατά πλειοψηφία , από τους άντρες και σέβονται περισσότερο τα Θεία , και στην … τελική , είναι και άδικο κατά τη γνώμη μου (και πολλών άλλων) να τις στερούν το δικαίωμα να προσκυνήσουν σε έναν Άγιο τόπο …. Γιατί ; ….. Κανένας δεν έχει να δώσει ένα σοβαρό «διότι» . Κι όμως υπάρχει , ένα … άκρως σοβαρό «διότι» .
«Διότι αυτό , ορίζουν κάποιοι Νόμοι της Παράδοσης» …. Και όταν μια ομάδα ανθρώπων που παραπαίει , χάσει και το τελευταίο της έρεισμα , που είναι η υπακοή στους νόμους , τότε … πάει κατά διαόλου μεριά …. Έτσι νομίζω εγώ … Και μπορεί βέβαια , να κάνω και λάθος ….

Έχω έναν ανιόντα συγγενή , πολύ σπουδαίο άνθρωπο . Αθηναίος , δάσκαλος της Φιλοσοφίας , με πρωτοποριακές για την εποχή του ιδέες . Το όνομά του , Σωκράτης …. Πριν πολλά χρόνια , καταδικάστηκε σε θάνατο από την Πολιτεία , γιατί δίδασκε πράγματα που δεν την συνέφεραν (την Πολιτεία) . Και ενώ , μπορούσε να γλυτώσει τον θάνατο , αρνήθηκε την σωτηρία αυτή και ήπιε το «κώνειο» , για να μην έρθει σε αντίθεση με την μεγάλη του αγάπη …. Την Υπακοή στους Νόμους ….

Είναι και δικός σου συγγενής …. Και δικός σου …. και δικός σου … και δικός σου καλή μου κυρία … Έϊ , σε σένα μιλάω …. Ναι σε σένα με το «πανώ» στο χέρι … με το Απόλυτο Δίκιο και την Απόλυτα δίκαιη Αγανάκτηση …. Ναι … σε σένα ….

– Που πηγαίνεις , κυρία ;
– Πάω να πατήσω , το …. Άβατο .

 

20 responses to “– QVO VADIS … DOMIN(A) ? …………… – ΣΤΟ … ΑΒΑΤΟΝ

  1. ritsmas

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 10:00

    Η ιδέα και η σύνθεση με εντυπωσίασε , γιατί μεταξύ άλλων κρύβει μεγάλες αλήθειες τις οποίες κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί…Κι αυτό με τον Σωκράτη, εξαιρετικό. Οσο για το Αβατο, τί να πω, με ενοχλεί που εγώ περιμενα στην Ουρανούπολη και οι άνδρες της παρέας εισεβαλαν στις Καρυές. Δεν έχω απαντήσει ακόμη στις απορίες μου, αν και έχω μάθει να σεβομαι τους νόμους, τις αρχές, τις παραδόσεις, όχι γιατί είμαι καλό παιδί και υποτακτικό, αλλά γιατί οι κοινωνίες πρέπει ναχουν καποιους συνδετικούς κρίκους για να πορεύονται
    σε φιλω
    ριτς

     
  2. revqueer

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 10:18

    Μπράβο ρε Σίλια!! Μαζί να καταπατήσουμε όλα τα άβατα!!

     
  3. NIOBH

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 11:07

    O μεγαλύτερος κι απαράβατος κανόνας είναι η..συνείδηση του καθένα.

     
  4. νατασσάκι

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 11:57

    Συμφωνώ απόλυτα – δεν μου αρέσει το άβατο, θα ήθελα να δω κι εγώ έστω σαν επισκέπτρια τους θησαυρούς του Αγίου Όρους, αλλά όσο ισχύει, σε καμιά περίπτωση δεν θα το παραβίαζα.

    Καλημέρα

     
  5. An-Lu

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 13:23

    😉

    😀

     
  6. silia

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 16:00

    @ ritsmas
    Έχω τόσα , μα τόσα πολλά να πω , πάνω σ’αυτό το θέμα (το Αβατο , την πίστη στους Νόμους , την Ηθική της συνείδησης μας , την Πίστη , την αξία της Παράδοσης , την υποκρισία πάνω στην θρησκεία , την ληστρική πολλές φορές συμπεριφορά της Εκκλησίας και γενικά τις «αξίες» στη ζωή μας) , που μου ήταν αδύνατο να τα παραθέσω όλα εδώ . Έτσι προτίμησα να δώσω κάποιες εικόνες καθημερινότητας , για κάποια από αυτά που με προβληματίζουν …. Αν το κατάφερα …. τι να πω …. δεν είμαι και σίγουρη …
    Και τα δικά μου φιλιά .

    @ revqueer
    Μήπως καλέ μου φίλε , δεν με κατάλαβες καλά , και ενθουσιάστηκες πολύ ;
    Θεωρώ το «Άβατο» άδικο και … υποκριτικό ίσως , αλλά δύσκολα (άντε για να μην πω «ποτέ») θα το … καταπατούσα .

     
  7. silia

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 16:13

    @ NIOBH
    Είναι κι αυτό , μια από τις μεγάλες μας Αλήθειες .

    @ νατασσάκι
    Σκεφτόμαστε ακριβώς το ίδιο πράγμα , με τον ίδιο τρόπο …
    Ρωτώ αυτούς που πηγαίνουν …. Μου μίλησαν για υπέροχους , ασύλληπτης ομορφιάς θησαυρούς .

     
  8. silia

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 16:21

    @ An-Lu
    Χαμόγελα είναι αυτά ; … σίγουρα , χαμόγελα είναι …
    Σου τα ανταποδίδω , μαζί με την συμπάθεια και την αγάπη μου .

     
  9. νατασσάκι

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 16:37

    κι εγώ το ίδιο κάνω – και ζηλεύω απίστευτα φίλους που έχουν πάει 10 φορές…
    και έχω δει πολλά ντοκιμαντέρ, φωτογραφίες – μα δεν είναι το ίδιο..
    Θα ήθελα να πάψουν να υπάρχουν τέτοια «άβατα» – μα θα τα σέβομαι όσο υπάρχουν.

    Καλό Σαββατοκύριακο 🙂

     
  10. nightporter

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 20:46

    Είδα το σχόλιό σου στου Ροϊδη. Το όνομα silia τον γάτο και επισκεύθηκα το blog. Διάβασα το παραπάνω και γούσταρα . Εχω να προσθέσω τα εξής:
    Σε λίγα χρόνια το άβατον θα λείξει. Με κοντύλια που
    η ευλογημένη Ευρωπαϊκή Ενωση δίνει αναπαλαιώνονται και τακτοποιούνται οι μονές και όλα τα υπόλοιπα. Το » όρος » θα είναι παγκόσμια
    πολιτιστική κληρονομιά. Σύννεφα γυναικείων πληθυσμών θα τρέξουν να απολαύσουν ότι απώλεσαν τόσους αιώνες. Εκεί θα δείς διαλογισμούς και ολυνύχτιες. …….
    Το δεύτερο που ήθελα να επισημάνω είναι ότι η σαμπάνια συνοδεύει ωραιότατα τον αστακό και όλα τα θαλασσινά. Το μποζολέ είναι ένα κόκκινο
    ελαφρύ κρασί, που πρέπει να το πιείς εντός του έτους με φαγητά κατά προτίμηση που έχουνμια
    σάλτσα κόκκινη.
    Ευχαριστώ για την φιλοξενεία
    Υγειένετε.

     
  11. silia

    Ιανουαρίου 11 , 2008 at 23:33

    @ νατασσάκι 2
    Οχι Νατασσάκι , δεν είναι το ίδιο … Λείπει η … μαγεία , … η αίσθηση ότι ακούς την Ανάσα του Θεού ….
    Καλά να περάσεις το Σαββατοκύριακο .

    @ nightporter
    Αγαπώ τις γάτες … τις …υπολήπτομαι . Θαρρώ πως πάντα έχουν κάτι να μου πούνε … Μην με περιγελάς (γι αυτό που λέω για τις γάτες) … είμαι πολύ ευαίσθητος άνθρωπος … Άλλωστε όλοι οι Ρώσοι είναι πολύ ευαίσθητοι με τις γάτες .
    Το Silia , είναι μια παλιά ιστορία … Είναι ένα όνομα που αγαπώ … Αν δεν με έλεγαν Άννα , θα ήθελα να με λενε Silia . Σαν ήμουνα μικρή , έκλεινα τα μάτια και ονειρευόμουν πως με λένε έτσι …
    Δεν ήξερα ότι καταργείται το «Άβατον» … Για να δούμε τι μας … μέλλεται .
    Όσο για το … «Μποζολέ» , θα μπορούσα να σου πω , ότι ήταν μια έκφραση …»λογοτεχνική αδεία» και ότι ήθελα απλά να εστιάσω στην σαμπάνια και στην ανοησία και στον φαρισαϊσμό κάποιων «πιστών» (η σαμπάνια ως γνωστόν σημαίνει γλέντι – ενθουσιασμό και όχι στέρηση και προσευχή) … Δεν θα το πω όμως , γιατί , όντως έτσι ελέχθη ….
    Και πριν «κλείσω» …. Για τον αστακό , δεν ξέρω , (δεν είμαι και πολύ φίλος) αλλά οι γαρίδες , τρώγονται και … «σαχανάκι» , με … κόκκινη σάλτσα …. άρα … ίσως και με ένα «Μποζολέ» .
    Χάρηκα που ήρθες στο «σπίτι» μου … Μου αρέσει η καλή κουβέντα .

     
  12. Sotiris K.

    Ιανουαρίου 12 , 2008 at 00:32

    Οι «ταμπέλες» πάντα έχουν ενδιαφέρον.
    Και γι αυτό που γράφουν και γι αυτό που κρύβουν…
    Και μια λίγο απαισιόδοξη σκέψη.
    Δεν είμαι σίγουρος ότι η παράδοση θα συνεχιστεί.
    Ό,τι σχεδόν παραλάβαμε, το καταναλώσαμε και δεν απέμεινε τίποτα να παραδώσουμε !!!
    Η ελευθερία που απόλαυσε και απολαμβάνει η γενιά μας, έχω την αίσθηση ότι της επέτρεψε να διαλύσει χωρίς καμιά ενοχή και τα κειμήλια που τις παρέδωσαν….

    Την καλησπέρα μου..

     
  13. silia

    Ιανουαρίου 12 , 2008 at 16:13

    @ Sotiris K.
    Έχεις δίκιο …. Σαν το … τζιτζίκι του αισώπειου μύθου «ζήσαμε» (εμείς της γενιάς μας) όλο το καλοκαίρι …
    Και θαρρώ , πως άρχισε να … χειμωνιάζει ….
    Βοήθεια μας . Κι αλοίμονο στους νεώτερους .

     
  14. faros

    Ιανουαρίου 12 , 2008 at 19:58

    Που τους βρήκες ρε συ τόσους πολλούς φίλους;;;;;;;;;
    Όσο για το άβατο, εγώ που δεν με πιάνει δεν θέλω καθόλου να πάω μα καθόλου …

     
  15. silia

    Ιανουαρίου 13 , 2008 at 19:22

    @ faros
    Aν , όμως θελήσεις (λέω «αν») , μπορείς να πας ….
    Ποτέ μη λες «ποτέ» …
    Ποτέ μη λες «καθόλου» …
    Άφηνε πάντα μια πόρτα ανοιχτή , για τα … γεράματα …. Δεν ξέρεις τι σου μέλλεται . Δεν ξέρεις , πως γυρνάει το μυαλό του ανθρώπου .
    ——————————
    Όσο για το «Που τους βρήκες ρε συ τόσους πολλούς φίλους;;;;;;;;;» , το σωστό θα ήταν μάλλον να ρωτούσες «ΠΩΣ» τους βρήκα . Η απάντηση είναι : «Στην χώρα της υπομονής και της μεγάλης προσπάθειας» ….
    Θέλει υπομονή και συνεχή προσπάθεια η Φιλία .
    Σ’ ευχαριστώ , που προσπαθείς να γίνεις φίλος μου …. Ή μήπως κάνω λάθος ;

     
  16. giannisanag

    Ιανουαρίου 16 , 2008 at 02:15

    τι να πω… ειναί η τέλεια απεικόνιση του τι πιστεύω για την κοινωνική αρρώστια της Υποκρισίας. Σε ευχαριστώ που το διάβασα

     
  17. anthrakoryxos

    Ιανουαρίου 16 , 2008 at 22:59

    Άβατον.
    Ιερός τρόμος κρυμμένος. Μυστήριο καλά φυλαγμένο απο »αδιάκριτα» μάτια και αυτιά.
    Παράδοση.
    Μπορεί να έχει διττή σημασία.
    Το πνεύμα και οι εθνικές κληρονομιές πάντως, παραδίδονται στα χέρια τυχάρπαστων, λαοπλάνων εκμεταλλευτών, συχνά-πυκνά και σίγουρα δεν φροντίζουν για την ασφαλή και αδιαίρετη διατήρησή τους.
    Ως συνήθως ένα υπέροχο post.

     
  18. silia

    Ιανουαρίου 18 , 2008 at 09:48

    @ giannisanag
    Η υποκρισία , με … αρρωσταίνει … και πολλούς άλλους φαντάζομαι .
    Εγώ σ’ ευχαριστώ , που με διαβάζεις .

     
  19. silia

    Ιανουαρίου 18 , 2008 at 10:11

    @ anthrakoryxos
    Δυστυχώς ζούμε στην εποχή της ευτέλειας …. Συμβαίνει κι αυτό ….
    Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια .
    χαίρομαι που σε «ξανακούω» μετά από καιρό .

     
  20. Ggian

    Οκτώβριος 29 , 2008 at 11:02

    Αγαπητή μου Silia,

    επειδή διακρίνω μια γνήσια και αγαθή προαίρεση, θα σου πω τι είπε ένας πολύ πνευματικός Αγιορείτης σχετικά με το άβατο στο Άγιο Όρος.
    – Δεν τις θέλουμε τις γυναίκες στο Άγιο Όρος, επειδή τις αγαπούμε πολύ!!! Με άλλα λόγια, εμείς ήρθαμε εδώ να γίνουμε μοναχοί. Και ως μοναχοί, ένα από τα τρία πράγματα που πρέπει να τηρήσουμε είναι και η αγαμία – παρθενία(ψυχής και σώματος εννοείται). Τα άλλα δύο είναι η ακτημοσύνη και η υπακοή. Το Άγιο Όρος, είναι ένα πνευματικό γυμναστήριο. Είναι ένα μέρος όπου δεν κατοικούν άγιοι, αλλά ΑΝΘΡΩΠΟΙ που θέλουν γίνουν άγιοι δι’αυτής της οδού, δηλ. της μοναχικής πολιτείας. (Γιατί αυτός ο δρόμος και όχι ο κοσμικός βίος, αυτό είναι άλλη υπόθεση, που μπορεί να συζητηθεί ανεξάρτητα). Ως άνθρωποι λοιπόν με φυσιολογικές ορμές, είναι πολύ λογικό να μπαίνουμε σε πολύ μεγάλους πειρασμούς, οι οποίοι δεν μας βοηθούν στο σκοπό μας. Το άβατο των γυναικών, είναι τόσο παράλογο, όσο παράλογο είναι να αδειάζω το ψυγείο μου από γλυκά και λιχουδιές την περίοδο που κάνω δίαιτα. Όταν αποφασίσω να κάνω δίαιτα, δεν θα γεμίσω το ψυγείο με κάθε λογής καλούδια, έτσι για να λέω πως με αυτό τον τρόπο έχει μεγαλύτερη αξία η δίαιτα μου. Πρώτος μου σκοπός είναι να χάσω κιλά. Το να αντιστέκομαι σε πειρασμούς είναι κάτι ανώτερο, επιθυμητό βέβαια, αλλά θα έρθει αργότερα.
    Τώρα, όσον αφορά για την κατάργηση του αβάτου, επειδή τυχαίνει να γνωρίζω πολύ καλά, μην πλανάσθε δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συμβεί κάτι τέτοιο, ήδη στην ενταξιακή συμφωνία της Ελλάδας, υπάρχει ειδική πρόνοια για το άβατο του Αγίου Όρους.
    Ως συχνός επισκέπτης του Αγίου Όρους, σας καταλαβαίνω. Πιστέψτε με όμως και σας το λέω με κάθε ειλικρίνεια, η μαγεία του Αγίου Όρους, δεν είναι τα βουνά, η ωραία φύση και τα κειμήλια. Η κατεξοχήν μαγεία του, είναι η επαφή που μερικές φορές θα έχεις με μερικά εξαγιασμένα γεροντάκια που κάνοντας τα παρέα, θα ‘μυρίσεις’ και εσύ λιγάκι ουρανό και θα αλλάξει η ζωή σου. Και είναι συγκλονιστικό αυτό. Μόνο που αυτό μπορείς να το έχεις κάθε μέρα και δίπλα στην πόρτα σου, αρκεί να το θέλεις και να ψάξεις.

    Όσον αφορά το θέμα της σύγκρισης του μουσουλμάνου με την ‘χριστιανή’, συγκρίνεις ανόμοια πράγματα. Ο μουσουλμάνος ήταν ένας αγνός και τίμιος πιστός, που προσπαθεί να βρει πνευματικό νόημα στη ζωή του. Η ‘χριστιανή’ δεν είναι πιστή, είναι άπιστη και υποκρίτρια. Έτσι απλά.

     

Σχολιάστε

 
