RSS

ΣΤΟ …. ΚΑΠΗΛΕΙΟ’… (ένας – ένας αποκαλύπτονται)

15 Ιαν

Βαρδαλούμπας = βλέπε : προηγούμενο ποστ
Μπουρζουά
= Ο αστός . Κατά τον Μεσαίωνα , μπουρζουά , λέγανε τους κατοίκους της “μπουργκ” (bourg) δηλαδή μιας πόλης με ειδικά προνόμια . Σήμερα “μπουρζουαζία” , ονομάζεται περιφρονητικά η αστική τάξη .
Σνομπ = Αυτός που ενώ ανήκει σε μια κατώτερη κοινωνική τάξη , εμφανίζει εξεζητημένη μίμηση και παρακολούθηση των τρόπων και της ζωής εν γένει των ευγενών , των αριστοκρατικών ή των κοσμικών τύπων . Επίσης στην εποχή μας εννοούμε έκείνον που εμφανίζει , προσποιητή προσήλωση σε κάθε νεωτερισμό . (Η ιστορία προέλευσης της λέξης) : Παλιά , στα Αγγλικά κολλέγια , στα μαθητολόγια , μπροστά από το όνομα του σπουδαστή έμπαινε ο τίτλος ευγενείας , γιατί μόνο παιδιά ευγενών , φοιτούσαν στα Κολλέγια . Αργότερα όμως , όταν άρχισαν να γράφονται σ’ αυτά και άλλοι , μη ευγενικής καταγωγής σπουδαστές , μπροστά από το όνομά τους , γραφόταν το διακριτικό : “S.Nob.” , από την λατινική φράση “sine nobilitate” , που σημαίνει “άνευ ευγενείας” , δηλαδή , “μη ευγενικής καταγωγής” .
Μποέμ = Από το γαλλικό boh`eme , που σημαίνει Βοημός – Τσιγγάνος . (Βοημία = η δυτική περιοχή της Τσεχοσλοβακίας) . Στην Γαλλία , παλιά η έννοια της λέξης Boh`eme ταυτιζόταν με την λέξη “τσιγγάνος” και αποκαλούσαν “μποέμ” όλους αυτούς που ζούσαν άτακτα κι αμέριμνα , ιδίως τους “χωρίς την φροντίδα του αύριο” , λογοτέχνες , καλλιτέχνες και φοιτητές .
Ουτιδανός = Ο τιποτένιος , ο ασήμαντος , καμιά φορά και ο άνανδρος (ούτις=ουδείς)
Τσέτουλας = Ο “τζαμπατζής” , ο τρακαδόρος . Αυτός που ψωνίζει με πίστωση , με σκοπό να μην πληρώσει ποτέ . Η “τσέτουλα” , ήταν το πρωτόγονο “λογιστικό” σύστημα των Τούρκων και αποτελείτο από δυό επιμήκη ξυλαράκια , ένα του πωλητή και ένα του αγοραστή , που τα τοποθετουσαν σε επαφή και τα χάραζαν κάθετα με ένα μαχαιράκι κάθε φορά που γινόταν μια πληρωμή ,. Σε κάθε συναλλάγή κουβαλούσαν μαζί τα χαρακωμένα ξυλαράκια , τα έβαζαν διπλα- δίπλα για να ελέγχουν την ακρίβεια του λογαριασμού . Έτσι βγήκε η έκφραση “κόβω τσέτουλα” , που σημαίνει όμως την επί πιστώσει αγορά με σκοπό να μην καλοπληρώσω .
Βασιβουζούκος = Ο θηριώδης , ο αγριάνθρωπος . Η λέξη προέρχεται από την τουρκική “μπας-μποζούκ” = κακοκέφαλος . Έτσι ονόμαζαν τους στρατιώτες των παλιών τουρκικών ατάκτων σωμάτων , που όταν έγινε η βουλγάρικη εξέγερση κατά των Τούρκων το 1876 προέβησαν σε φρικωδίες , λεηλασίες σφαγές και πυρπολήσεις περιουσιών των κατοίκων των εξεγερθέντων χριστιανικών περιοχών .
Φερέοικος = Αυτός που κουβαλά μαζί του το σπίτι του (σαλιγκάρι) . Και μεταφορικά , αυτός που δεν έχει μόνιμη κατοικία (ο αθίγγανος – ο σκηνίτης) .
Ευπατρίδης = Ο ευγενής (ανώτερης τάξης) , που προέρχεται από επιφανείς , αυτόχθονες προγόνους . Μεταφορικά ο ευγενής πατριώτης .
Σπεκουλάτωρ = Η λέξη προέρχεται από την λατινική speculator , αναφέρεται στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο και σημαίνει σωματοφύλακας , κατάσκοπος , ακόλουθος , δορυφόρος , κοινώς παρατρεχάμενος (με ισχύ όμως) . Tο ρήμα “σπεκουλάρω” , χρησιμοποιείται κυρίως με την έννοια του “κερδοσκοπώ παρατηρώντας” ….. (τι μου θυμίζει αυτό τώρα …. τι μου θυμίζει ;….)
Ασμοδαίος = Μεταφορικά , ο ηδυπαθής και νοσηρά φιλήδονος . Αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη , σαν σαν πονηρό πνεύμα , ο Δαίμονας της φιληδονίας και των ανοσίων ερώτων . Ο πονηρός αυτός Δαίμονας εφόνευσε τους 7 (!) συζύγους της Σάρας (όχι της γνωστής , αλλά της κόρης του Ραγουήλ) . Στην “Σοφία Σολομώντος” το δαιμόνιο αυτό ονομάζεται και “ολοθρεύων” , στην δε “Αποκάλυψη” , “Αβαδδών” και “Άγγελος της Αβύσσου” και “απολλύων” = καταστροφέας .
Αβδηρίτης = Ο ανόητος επιδειξιομανής . Οι Αβδηρίτες (από την αρχαία πόλη Άβδηρα της Θράκης) , λόγω του πλούτου και της ευμάρειας τους , γελοιοποιούντο από τους αρχαίους Αθηναίους , που με το σπινθηροβόλο πνεύμα και το σατυρικό τους δαιμόνιο , είχαν δημιουργήσει σε βάρος των Αβδηριτών , διάφορα περιγελαστικά ανέκδοτα .
Στέντωρ = Αυτός που έχει πολύ δυνατή φωνή . Από τον ομηρικό ήρωα και κήρυκα των Ελλήνων στην Τροία , τον οποίο ο Όμηρος ονομάζει “χαλκόφωνο” . Ο Στέντορας , συναγωνίσθηκε ως προς την δύναμη της φωνής με τον θεό Ερμή και … δεν τα έβγαλε πέρα . Πέθανε από συγκοπή , στην προσπάθεια του να νικήσει τον θεό . Νεμρώδ = Μανιώδης και άξιος κυνηγός . Από το όνομα του ιδρυτή της δυναστείας των Βαβυλωνίων Νεμρώδ , δισέγγονου του Νώε . Περιγράφεται σαν άνθρωπος βίαιος , “γίγας επί της γης” και “γίγας κυνηγός” .
Ωρομάσδης = Μεταφορικά , ο υπέροχος , αγνός , σοφός και δυνατός άνδρας . Κυριολεκτικά , ήταν το αγαθό πνεύμα του Ζωροαστρισμού , που μάχεται συνέχεια κατά του Πονηρού , που και τελικά , το καταστρέφει .
Συβαρίτης = Ο μαλθακός , ο τρυφηλός , ο καλοζωισμένος , αυτός που διάγει βίο πολυτελή . Προήλθε από την πόλη Σύβαρη της Κάτω Ιταλίας , πόλης πλούσιας με εμπορική ακμή , που οι κάτοικοί της λόγω του πλούτου έμαθαν να ζουν ζωή τρυφηλή . Λέγεται , ότι είχαν απομακρύνει τα …. κοκόρια από την πόλη για να μην ενοχλούνται από τα πρωινά “κουκουρίκου” ….. Κατά μια άλλη έννοια , όμως , Συβαρίτης , είναι ο άνθρωπος ο αβρός , ο αρχοντάνθρωπος …. Ο άνθρωπος πολυτελείας .
Αργυρώνυτος = Αυτός που εξαγοράζεται . Ο “πληρωμένος” , ο “πουλημένος” . Λέγεται για τους προδότες , για τους ψευδομάρτυρες και γενικώς για εκείνους , που έναντι χρημάτων , “ξεχνούν” την αλήθεια , την ηθική τάξη και το καθήκον .
Παρίας = Ο κατώτερος , ο υποδεέστερος , ο απόβλητος . Από την σανσκριτική λέξη para , που σημαίνει “εκτός” (εκτός κοινωνικής τάξης) . Οι Παρίες , ήταν αρχαίος λαός του Νότου της Ινδικής Χερσονήσου , που υποδουλώθηκε στους Ινδούς , την 3η χιλιετία π.Χ. και από τότε , αποτέλεσαν μια νέα , κατώτατη κοινωνική τάξη , χωρίς δικαίωμα ιδιοκτησίας , και συμμετοχής σε θρησκευτικές εκδηλώσεις .
Μαντζέβελος = Ο βολικός , ο ευμεταχείριστος . Από την ιταλική λέξη maneggevole (μανετζέβολε) , που είναι όρος της ναυτικής γλώσσας , στα ενετικά , και σημαίνει , ότι ο καιρός είναι καλός και επιτρέπει τον χειρισμό των ιστίων .
Νήδυμος = Αυτός που κατά την λαϊκή έκφραση “κοιμάται όρθιος” , δηλαδή δεν ξέρει τι του γίνεται , ή έχει άγρια μεσάνυχτα . Επί ύπνου , λέγεται ο γλυκός , αδιατάρακτος ύπνος . Η λέξη προέρχεται από το στερητικό “νη” και το “δύομαι” (αδυνατώ να εξέλθω) , κατά μια άλλη δε εκδοχή προέρχεται από το “ήδυμος” = γλυκός .
——————————————————–
Σαν αποκαλύφθηκε και έφυγε κι ο τελευταίος , ο κάπελας προχειροσυμμάζεψε , χαμήλωσε τα φώτα και κάθησε σε μιαν άκρη να ξαποστάσει ….
- Ουφ , πάει κι αυτό ….

 
6 σχόλια

Αναρτήθηκε από τον/την στο Ιανουαρίου 15 , 2008 in Βιβλια, Κοινωνιολογια, Πόθεν και Διατί ;, Παράδοση, Uncategorized

 

6 responses to “ΣΤΟ …. ΚΑΠΗΛΕΙΟ’… (ένας – ένας αποκαλύπτονται)

  1. tdjm

    Ιανουαρίου 15 , 2008 at 09:46

    Κάποιους όρους τους γνώριζα ,κάποιους άλλους (τους περισσότερους ίσως) όχι…
    Διαβάζοντας όμως τις ετυμολογίες ,θα σας πω ότι έτυχε μια περίοδο της ζωής μου ,να τους συναντήσω όλους μαζί…και δη σε έναν χώρο όπως ακριβώς λέτε…σε ένα καφενείο…
    Είναι πράγματι πολύ περίεργο ,το πως μπορούν να συναναστραφούν οι άνθρωποι αυτοί ο ένας τον άλλο…
    Παρατηρώντας τους εκ των έσω, μια και μόνη διαπίστωση έκανα….
    Δρόμοι παράλληλοι ,που κάπου κάπου συναντιούνται, απλά και μόνο για να δικαιολογηθεί ο όρος παράλληλοι……
    Καλημέρα…

     
  2. stixakias

    Ιανουαρίου 15 , 2008 at 13:07

    Πήρα τη τζούρα μου και τη φχαριστήθηκα.

    Να ‘στε καλά!

     
  3. μούργος

    Ιανουαρίου 15 , 2008 at 18:59

    πολυ ενδιαφερον και ενημερωτικο κειμενο!

     
  4. profusion

    Ιανουαρίου 17 , 2008 at 23:01

    Πολύ χρήσιμες πληροφορίες. Ευχαριστούμε…

     
  5. silia

    Ιανουαρίου 20 , 2008 at 21:55

    @ tdjm
    Το καφενείο , είναι ένας χώρος , όπου μαζεύονται πολλοί άνθρωποι … Εκτός αυτού , επειδή εκεί , οι άνθρωποι χαλαρώνουν από την καθημερινότητά τους , δείχνουν ευκολότερα το πραγματικό τους πρόσωπο …
    Επομένως , δεν έχεις κι άδικο , όταν λες ότι τους συνάντησες όλους σε ένα τέτοιο μέρος
    Καφενείο …. η χαρά του … ψυχαναλυτή .

    @ stixakias
    Να ξανάρθεις φίλε Στιχάκια … Να σε … βλέπουμε . Να σου γίνει η … “τζούρα” , έξις ….
    Άκου τώρα , συμβουλή που δίνω σε νέο παιδί ….

     
  6. silia

    Ιανουαρίου 20 , 2008 at 21:59

    @ μούργος
    Καλώς ήρθες , μούργο , κι ευχαριστώ για την καλή κριτική σου .

    @ profusion
    Εγώ σ’ ευχαριστώ που με παρακολουθείς και με διαβάζεις .

     

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 116 other followers

%d bloggers like this: